Ontwikkeling van cognitie

Denken en doen moeten kinderen leren. Om dat te kunnen bereiken is het belangrijk dat er een stimulerende leeromgeving is ingericht waarbij zij geprikkeld worden tot nieuwsgierigheid. Dit gaat niet altijd vanzelf, omdat het ene kind het andere niet is moet de beroepskracht in staat zijn te zien waar het minder goed gaat en moet zij weten wat te doen. Om te weten wat kinderen leuk vinden, waar hun aanleg en interesse ligt is het erg belangrijk om ze de ruimte te geven zodat zij dat kunnen laten zien. Om de ontwikkeling te stimuleren maakt de Moppetoet gebruik van het UK & PUK leersysteem voor de kinderen van 0-4 jaar.

Beredeneerd

De dag start bij alle kinderen met een belangrijke groet, “goede morgen, en heb je lekker geslapen”, het uitzwaaien van mama/ papa, “dag, tot vanavond”. Wij doen met deze opmerkingen een beroep op het heden, verleden en de toekomst in het bijzijn of samen met het kind. Wij zijn het ons bewust dat wij aan de cognitieve ontwikkeling werken omdat wij dit ook zo in ons werkplan hebben staan. In de ochtend aan tafel beginnen wij al met het tellen van de kinderen en de bekers, wij praten over het eten die zij krijgen,  wat eet je, waar halen wij die vandaan, hoe smaakt het enz., leggen onder ander uit hoe de dag zal verlopen door gebruik te maken van dagritme kaarten…

Doen en denken

Vanaf  het moment dat het kind geboren wordt, ontdekt het de wereld om zich heen. Elke dag is een ontdekking en elke dag leert het kind nieuwe dingen. Of het nu de ontdekking is van het bestaan van de eigen handjes en voetjes of diertjes en plantjes, elke dag zijn er weer nieuwe indrukken die het kind moet verwerken. Moppetoet vindt dat deze ontdekkingstocht op een speelse wijze iedere dag weer gestimuleerd moet worden.Door steeds te herhalen, boeken voor te lezen, het dagritme met elkaar door te spreken, met elkaar te praten en beroep te doen op het geheugen enz. helpen wij het kind zich verstandelijk te ontwikkelen. Het is praten en luister met en naar elkaar en het kind helpen te begrijpen afspraken te onthouden en de volgorde van diversen aan te leren maar ook te doen wat er gedaan hoort te worden.

Wij werken dan ook met materialen die dit speelse leerproces bevorderen. Zo hebben wij op het kinderdagverblijf  duurzame houten materialen en veel montessori materialen die een educatieve of stimulerende functie hebben. Of het nu een houten vormenstoof, een houten telraam of een treinrails is die ze zelf kunnen bouwen, kinderen leren terwijl ze er mee spelen. Zo wordt bij de baby’s door middel van speelgoed veel aandacht aan de motorische ontwikkeling besteed en bij de peuters aan de cognitieve en sociale ontwikkeling. Spelen doe je ook vaak samen en als dit samenspel op de juiste wijze wordt gestimuleerd leert het kind sociaal gedrag te vertonen.

Kinderen spelen en leren de hele dag door, en door deze twee op een professionele pedagogische wijze te combineren leren ze dat leren leuk is!

ze hebben verstand van wat ze doen

Onze zoon heeft ongeveer een jaar op de Moppetoet gezeten. Erg vriendelijke dames, ze hebben verstand van wat ze doen.… Lees meer “ze hebben verstand van wat ze doen”

Kenza/Karim Oumhamdi

Fijne plek voor kinderen

Een hele leuke opvang met lieve, betrokken leidsters.Alle kinderen worden altijd warm ontvangen en onze kinderen staan te springen als… Lees meer “Fijne plek voor kinderen”

D. Kiel

Beste kinderopvang

We zijn super te vreden over Moppetoet ik zal ook bij deze iedereen aanbevelen om je kinderen hier in te… Lees meer “Beste kinderopvang”

Patrick Blokland

Onze dochter van 2 jaar

Onze dochter van 2 jaar gaat sinds een aantal maanden naar de moppetoet en we zijn ontzettend tevreden over de… Lees meer “Onze dochter van 2 jaar”

Jorien Treur