Ontwikkeling van beweging

De ontwikkeling van beweging krijgt bij de Moppetoet veel aandacht. Daar is zowel de binnen als de buiten ruimte op ingericht! De groepsruimte is ruim, hebben grote ramen die veel licht doorlaten en is voorzien van hoge plafonds waardoor het zuurstofgehalte beter is dan bij kleine ruimten met een laag plafond. Muziek prikkelt de spontane beweging en daar maakt de Moppetoet ook veel gebruik van.

Ruimte om te prikkelen

Naast de eigen groepsruimte zijn er ook gangruimten waar speelhoeken te vinden zijn en er is een buitenruimte van ruim 300 vierkanten meter waar de kinderen naar hartelust kunnen spelen en bewegen. Zowel de fijne als de grote motoriek is belangrijk voor het kind om zich op de overige gebieden optimaal te kunnen ontwikkelen. Op de Moppetoet zorgen wij ervoor dat alle kinderen de ruimte krijgen om vooral de grote motoriek te ontwikkelen. Als de grote motoriek zich niet goed ontwikkelt, is het vaak lastig om de fijne motoriek optimaal te ontwikkelen…

Waarom is (spelenderwijs) bewegen belangrijk?

Door vroeg te investeren in bewegen, leg je de basis voor een actief leven. Kinderen ervaren zo van jongs af aan dat bewegen leuk is. En dat werkt door totdat ze volwassen zijn. Het stimuleren van bewegen voor 0-4 jarigen is belangrijk voor:

  • het aanleren van persoonlijke, sociale en emotionele vaardigheden
  • de bot- en spierontwikkeling
  • de ontwikkeling van motorische vaardigheden
  • de cognitie: taalontwikkeling, concentratie en zelfregulering
  • de ontwikkeling van de hersenen wat bijdraagt aan creativiteit, het probleemoplossend vermogen en het geheugen
  • de preventie van overgewicht
  • voldoende slaap

Daarnaast is het ook belangrijk om al op jonge leeftijd veel zitten te ontmoedigen. Veel televisie kijken bijvoorbeeld, kan negatieve effecten hebben op het gewicht, de cognitieve ontwikkeling en de psychosociale gezondheid van kinderen.

Activiteiten

Bewegen wordt gedurende de dag gestimuleerd in de ballenbak, op de speelplaats maar ook in de hoeken en bij het verzorgen, leren kennen  van het eigen lichaam. Bij de baby’s wordt erop toegezien dat zij zoveel als mogelijk op de grond worden gezet om het kruipen te stimuleren. Zij worden vaak ook in de bolderkar meegenomen naar buiten voor een wandeling en dat prikkelt hun ruimtelijke waarneming. Via alle activiteiten is er ruimte om de verfijning van de motoriek te stimuleren, te prikkelen en te ontwikkelen. Naast de spontane bewegingen die gedurende de dag voorkomen is er vooral voor de kinderen vanaf 18 maanden een vaste “grote bewegingen tijd” in het dagritme opgenomen en dat is tussen 11.00u en 11.20u. Na de theetijd is het een vaste activiteit binnen is of buiten. Dit hebben wij ingebouwd om er zeker van te zijn dat het niet wordt vergeten. Wij denken dan aan het explosief bewegen van de armen, benen, romp en hoofd. Snelle, langzame bewegingen, bewegingen met of zonder opdracht, met of zonder muziek. Het doel is om het lichaam los te gooien.

Bij de fijne motoriek letten wij op de verfijndere bezigheden en stimuleren daarbij de oog- hand coördinatie. Dit is het moment voor de beroepskracht om haar kansen te grijpen om speelgoed of creatieve activiteiten aan te bieden die aansluiten, interessen wekken en stimuleren tot het ontwikkelen van de fijne motoriek.

Beste kinderopvang

We zijn super te vreden over Moppetoet ik zal ook bij deze iedereen aanbevelen om je kinderen hier in te schrijven.

Patrick Blokland

ze hebben verstand van wat ze doen

Onze zoon heeft ongeveer een jaar op de Moppetoet gezeten. Erg vriendelijke dames, ze hebben verstand van wat ze doen. Hortence… Lees meer “ze hebben verstand van wat ze doen”

Kenza/Karim Oumhamdi

Onze dochter van 2 jaar

Onze dochter van 2 jaar gaat sinds een aantal maanden naar de moppetoet en we zijn ontzettend tevreden over de opvang!… Lees meer “Onze dochter van 2 jaar”

Jorien Treur

Fijne plek voor kinderen

Een hele leuke opvang met lieve, betrokken leidsters.Alle kinderen worden altijd warm ontvangen en onze kinderen staan te springen als we… Lees meer “Fijne plek voor kinderen”

D. Kiel