1. • Het kind staat centraal, liefde voor kinderen. Medewerkers hebben een dienstbare houding, ze zijn er voor de kinderen, alles eromheen is daarvan een afgeleide. Dit biedt innerlijke rust, zodat je kinderen en hun ouders/begeleiders kunt ontvangen, zodat die zich gekend en veilig voelen.
2 • Authenticiteit. Pedagogisch medewerkers en leidinggevenden doen zich niet anders voor dan ze zijn. Dat vraagt zelfvertrouwen en innerlijke rust. Dat maakt de mogelijkheid tot echt contact met kinderen, collega’s en ouders beter, ook als je misschien niet de beste bent als beroepskracht in het praten met volwassenen. Ook geeft dit ruimte om open te staan voor verschillende activiteiten, situaties en personen.
3 • Inlevings- en verbeeldingsvermogen. De wereld van kinderen is anders als die van volwassenen. Beroepskrachten kunnen zich identificeren met de beleving van kinderen, ook actief improviserend meespelend met kinderen waardoor kinderen zich hier ook aan kunnen optrekken.
4 • Vertrouwen in dat je samen meer bereikt dan alleen. Vertrouwen in elkaars commitment vanuit ieders mogelijkheden is daarvoor een voorwaarde. Respect en interesse voor diversiteit van medewerkers, kinderen en ouders en het benutten daarvan voor elkaars ontwikkeling is de basis voor een professionele gemeenschapsvorm rond kinderen waardoor medewerkers en ouders ook makkelijker tot initiatieven komen. Wanneer de waarden en normen werkelijk worden voorgeleefd, hoe kort het contact bij ophalen en brengen ook kan zijn, kunnen kinderen zich hieraan optrekken en vertrouwen hebben in hun toekomst en socialisatie.
De 4 kernwaarden zijn op zichzelf kwaliteiten van de beroepskrachten die centraal staan in de werving en selectie van medewerkers. Daarmee is het ook een kwaliteitscriterium.
Net zoals de vier kernwaarden één geheel met elkaar vormen zijn de vier ontwikkel domeinen dit met elkaar ook. Een ontwikkeling in het ene domein is niet goed mogelijk zonder een ontwikkeling in het andere, afgezien van ieders bijzondere uniciteit.