Team Moppetoet
De Moppetoet streeft ernaar om met vaste gezichten te werken. Op alle groepen staan beroepskrachten die al enige tijd werkzaam zijn bij ons maar er komt regelmatig nog wel een nieuwe collega erbij. Natuurlijk hebben wij ook met situaties te maken waar een teamlid om welke reden dan ook minder gaat werken, of stopt met werken. Als blijkt dat een teamlid niet de passie meer heeft voor het werk dan is het niet de bedoeling dat wij dit teamlid ten koste van alles willen houden. Dit zijn o.a. redenen waarom een teamlid de Moppetoet zou kunnen verlaten. In de regel willen wij het liefst dat dit niet gebeurd maar wij bewegen mee met de maatschappij en willen niet ten koste van alles een teamlid houden als het duidelijk niet meer gaat.
Het team zorgt er iedere dag voor dat de visie en kwaliteit in praktijk wordt gebracht. Kwaliteit staat bovenaan en onze pedagogisch medewerkers, Leidinggevende, managers en de eigenaren bewaken deze kwaliteit dan ook. Samen zorgen wij ervoor dat de kinderen liefdevol worden opgevangen en zich veilig en welkom voelen. Wij werken daarom met opgeleid-afgestudeerd personeel, met BBLers die een baan en leren tegelijk doen, maar ook met BOL stagiaires die 2 dagen aanwezig zijn. De taken van gediplomeerden, BBLers en stagiaires zijn duidelijk en uiteraard aan regels gebonden.
Door dagelijks een leidinggevende op de werkvloer te hebben staan, kunnen wij de kwaliteit borgen en dus garanderen dat de kinderen veilig en verzorgd worden. Wij streven ernaar om vaste gezichten per groep in te zitten (BOL stagiaires en invallers uitgezonderd). Op deze wijze kunnen de kinderen zich goed hechten en blijft de continuïteit gegarandeerd. “Liefdevol” is niet alleen het knuffelen van de kinderen maar ook zorgen voor een veilige omgeving, een professionele aanpak en goede communicatie.
BBLer;
Naast gediplomeerde PMers werken wij ook met BBLer niveau 3-4 en BOLers niveau 2-3-4. BBLers zijn studenten die minimaal 24 uur per week op een Leer- werk contract werken en 1 dag naar school gaan, niveau 3-4. Van hun wordt geacht dat zij eerder verworven competenties in de kinderopvang of een onderdeel daarvan hebben gehaald maar het theoretisch gedeelte daarvan nog moeten behalen. Zij hoeven dus niet te leren om van kinderen te houden, om werk ethos op te bouwen of om achter ze aan te lopen om hun leer-werk traject zelf in de gaten te houden want dat zijn competenties die zij al hebben geleerd in hun eerdere banen of studies. Zij moeten alleen leren om theorie en praktijk Kinderopvang in elkaar te laten vloeien. Zij hebben daarom t.o.v. BOL stagiaires die 3 dagen naar school moeten en 2 dagen stage lopen meer verantwoordelijkheid omdat zij al eerder verworven competenties hebben. Naarmate de studie verloopt krijgen zij net als de PMers steeds meer te doen dus ook meer verantwoordelijkheden. Dan kunnen zij pas echt vaardigheden aanleren en zich steeds meer professionaliseren. Momenteel werken wij meer met BBLers dan met BOL stagiaires, omdat wij het belangrijk vinden om met mensen te werken die de verantwoordelijkheid aankunnen en potentiële werknemers zijn. De begeleiding voor BOL stagiaire is soms net te intensief. De BBL stagiaires worden begeleid door de pedagogische coach en de BOL stagiaires worden door werkbegeleiders / stagebegeleiders begeleidt.